måndag 2 november 2009

Är det ok att säga att frugan är ful?

Läste en artikel i Aftonbladet om en man som inte tände på sin fru nå mer och ville att hon skulle piffa till sig lite oftare. Han undrade om han var en mansgris som tycker så. Jag tycker att man visst kan kräva att personen man är gift med ska hålla sig fräsch och snygg. Visst, man behöver inte ha kjol och högklackat och man orkar inte sminka sig alltid men ändå hålla en nivå och inte förfalla helt. Självklart ska det ju vara så åt båda hållen, kvinnan har ju rätt att påpeka mannens öl mage eller konstanta svett lukt, hur mycket man än älskar någon så kanske passionen försvinner om man ser ut som en sophög.
Å andra sidan kanske kvinnan i fråga har mer att göra hemma än mannen, som huvudansvar över barnen eller lagar oftast mat, städar oftare osv.. Då kanske man inte orkar hålla sig så jäkla snygg hela tiden..
Jag har en känsla av att om en kvinna hade sagt samma sak om sin man hade folk knappt brytt sig. Jag hör oftare män som blir retade över sin ölmage än tvärtom..

Jag skulle nog ha svårt att säga till A om hon skulle tappa orken att bry sig om sig själv, kanske skulle köra en mjukare stil och "lura" ut henne på shoppingrunda, eller göra ansiktsmask ihop eller bestämma en kväll då vi båda klär upp oss och äter fin middag. Ja, förhoppningsvis kommer vi aldrig dit, men jag hoppas att hon skulle göra samma sak för mig. :)

Vad tycker ni?

/Y

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar