fredag 5 mars 2010

Steg-för-steg till en orgasm

Jag måste bara påtala att när det pratas om sex och orgasm nu för tiden betonas hela tiden att målet med sex inte bör vara orgasm utan intimitet. Trots detta bombaderas vi hela tiden med artiklar som utlovar du kan läsa dig till en orgasm, "följ vår steg-för-steg-guide"! Detta mässande att man inte får en orgasm, man måste ta den. Men om man har en partner som inte förstår vad man vill ha, går det verkligen att ta en orgasm då? Visst är det mycket upp till en själv men ligger inte en viss del av ansvaret även på ens partnet? Går det att lära sig att få en orgasm genom att läsa en massa tips? Vad tror ni?

/A

4 kommentarer:

  1. Det handlar om att känna sin egen kropp. vet man själv vad som krävs för att kunna få en orgasm ja då borde det inte vara så svårt för ens partner att få en att komma heller.

    SvaraRadera
  2. Jo självklart. Men det kräver ju bra kommunikation med sin partner, vilket alla kanske inte har. Man måste vara bra på att förmedla vad man tycker om, samtidigt som man måste vara bra på att lyssna och förstå sin partner.

    /A

    SvaraRadera
  3. Jag hade väldigt svårt att komma de första åren av mitt sexuella liv (är ung, bara 20 men hållt på i sex år..herregud) Tänkte mer på killens njutning och att inte göra ngt pinsamt tror jag.. visste ju inte heller hur man hade det skönt eller hur en orgasm kändes. Sen fick jag en vibrator och började testa mig fram. Det tog ändå lång tid att komma över den där gränsen från nästan-orgasm till att faktiskt komma. Det gällde lika mkt fysiska som mentala spärrar. Att tillåta sig att njuta och uppleva sig själv i den situationen på nåt sätt..
    När jag träffade min nuvarande pojkvän struntade jag blankt i vad som var pinsamt eller jobbigt, jag tänkte komma och punkt slut. Det funkar fortfarande bara med vibrationer men vi har köpt fingervibrator osv och han är helt okej med situationen men försöker ändå få mig att komma naturligt (lyckats ngra gånger men inte under samlag). Alla har personliga anledningar till varför man inte kommer och tre-stegs-tips är nog bara att slänga i sopen..

    SvaraRadera