torsdag 25 mars 2010

Heteronormfunderingar

Y prenumererar på Amelia som jag brukar smygläsa lite i också. Eller läsa och läsa, mest bläddra igenom och leta efter någon sexartikel. Jag vet egentligen inte varför, det är ofta hyfsat heteroinriktade eller på nivån "Testa något nytt, köp en dildo." Som flata känns det inte särskilt nytt och spännande. När jag har diskuterat heteronormativitet i skolan eller på andra ställen möter man ofta "Men finns det? Jag tycker att vi lever i ett öppet samhälle." Jag brukade nog också tänka så, innan jag insåg att jag själv var lesbisk och började se världen med nya ögon. Jag känner att jag kan vara öppen utan att någon har något emot min homosexualitet, men jag vet att det inte är så för alla. Dessutom, även om folk är okay med det så är det ändå något speciellt. Man måste komma ut som homo, inte som hetero. Jag vet inte riktigt vart jag ville komma med det här. Kanske att ibland blir man så trött på världen och dagen då det inte spelar någon roll om man är kär i Elin eller Emil känns väldigt långt borta ändå.

/A

2 kommentarer:

  1. är ni homo eller bi? när kom ni ut som gay o har ni tidigare varit med killar? (med tanke på heteronormer) gillar er blogg!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Jag skulle nog säga att jag är homo. Jag har varit med killar men det kändes aldrig riktigt som min grej och jag har mest undvikt det :) Y är bi men jag tror att hon också funkar bättre rent relationsmässigt med tjejer. Det är klurigt det där, det finns inte precis några tydliga "regler" för när man är homo eller bi. Men det spelar kanske inte så stor roll.

    /A

    SvaraRadera