tisdag 16 mars 2010

Bröllopstankar

Idag har varit en mysig dag. Efter att ha pluggat på förmiddagen kom jag hem och vi fixade lunch. Sen ägnades eftermiddagen åt lite löst bröllopsplanerande/funderande. I helgen började vi prata om vårt bröllop, som vi hade tänkt skulle bli av till vintern. Vi tänkte oss en väldigt enkel borglig ceremoni med två vittnen och sen skulle vi åka iväg till en grannstad några dagar bara vi två. Men för ett tag sen började vi fundera på om vi ändå inte ville fira med våra familjer ändå. Dessutom har våra familjer aldrig träffats då vi kommer från så olika håll. Så vi funderade på att ha en fest någon månad efter för att fira. I helgen kom vi dock fram till att vi nog ändå vill ha ett bröllop med våra familjer närvarande vid vigseln. Detta kommer vi nog inte ha råd eller tid till förrän om ett år så bröllopet vår bli nästa vår istället.

Det känns lite pirrigt att skriva om det, eller att ens föreställa sig det. Det är klart att jag vill gifta mig med Y. Själva äktenskapet känns inte märkligt, jag vet att vi kommer att vara tillsammans livet ut (så långt man nu kan veta det) men själva idén med ett bröllop. Bröllop är någonting andra har, någonting man går på och inte någonting man själv ordnar. Men vi lär väl hinna vänja oss vid tanken.

Jag har lovat Y att inte reta henne för att hon hänger på Bröllopstorget.se och annat bröllopsrelaterat. Däremot får jag reta alla andra galna människor som gifter sig. Jag tror det är mitt sätt att hantera det hela, att avdramatiserade hela grejen genom att skoja om den. Dessutom måste man få driva med människor som lägger 250 000 kr på ett bröllop..

/A

4 kommentarer:

  1. Bröllopsfesten är ändå viktig tycker jag, det är ju något som man ska minnas livet ut och då ska det kosta också, men 250000kr för ett bröllop kanske är lite att ta i. jag förstår bara inte varför tjejer som gifter sej med varandra ska snåla så mycket med själva bröllopsfesten..

    SvaraRadera
  2. För vår del är det dels för att vi inte har så mycket pengar och dels för att vi helt enkelt hellre lägger pengarna på något annat, som en bröllopsresa. Sen kan man ju ha en hyfsat låg budget utan att känna att man snålar, fixar mycket själv, vi tänkte köpa några klänningar på second hand och sy om dem, utnyttja kompisar till att laga mat, fota etc. Men det skiljer sig såklart från par till par man vad vill ha.

    SvaraRadera
  3. Vi hade inte tänkt snåla med festen, nej den ska bli precis som vi vill ha den. Som du sa J, den ska man ju komma ihåg resten av livet. Det A menar är att vi bjuder bara närmaste familjen och några vänner, bara dom vi känner att vi absolut vill ha där. Ingen av oss vill ha ett pampigt princessbröllop, och då kan vi hålla ner kostnaderna. Det är ju inte bara festen som kostar när man gifter sig.. Även om vi hade haft en obegränsad budget så hade vi inte slösat mer, nej man kan ha kul ändå. Och säkert ännu roligare eftersom vi gör det precis som vi vill ha det.

    Jag har läst om par som bara bjudit på fika och smörgåstårta efteråt. Det är däremot inget för oss, vi vill ha party!
    /Y

    SvaraRadera
  4. om man inte har mycket pengar så kan man spara, jag och min sambo har inte heller mycket pengar men därför har vi istället ett bröllopskonto dit vi lägger pengar varje månad, det tar ju tid men det är det värt, man behöver inte skynda sej för att man ska gifta sej.

    SvaraRadera