fredag 29 oktober 2010

Tankar om barn

För någon dag sen hände något. A ropade om jag läst X blogg på sistone, sedan följde hon upp den retoriska frågan med att säga att X var med barn. Det var i och för sig ingen jätte skräll eftersom X pratat mycket om att vilja ha barn snart, men jag trodde ärligt talat inte att det skulle ske nu. Men detta ledde till en mer seriös diskussion med A om just barn. Inte för att jag känner att vi också måste bara för att X är gravid, men det startade en tanke.. En tanke om att det kanske snart kan vara dags att ta tag i det och börja planera på allvar för just ett barn. Som flata så krävs det ju en del planering, de vet nog dom flesta om.
Tidigare har jag alltid haft tanken om karriär och utbildning först, sen barn. Men sanningen är ju ändå den att det går att kombinera. Och kanske det till och med kan vara mer fördelaktigt att studera och ha små barn. Man får mer tid med barnet och får vara hemma mycket med knodden under hens första levands år.
A har nog varit mer positiv till barn inom en snar framtid än vad jag har, men nu känner jag att läget har förändrats. Jag vill ha barn, rätt snart.

Så efter bröllopet och bröllopsresan börjar projekt barn. Alltså om ca ett år.

/Y

10 kommentarer:

  1. Det är det som är nackdelen med att vara gay, men fördelen är dock att man slipper bli gravid av en "olyckshändelse", men ibland känner man ändå att det skulle vara så jävla mycket lättare att "göra" ett barn bara genom att knulla

    SvaraRadera
  2. "Så efter bröllopet och bröllopsresan börjar projekt barn. Alltså om ca ett år."

    Gud vad kul det kommer att bli om 15 år när han/hon/dem hittar eran gamla blogg.

    Förresten, har ni sett filmen Idiocracy?
    http://www.youtube.com/watch?v=PSROlfR7WTo

    Det verkar ju vara dubbelt så sant för flator :>

    SvaraRadera
  3. Haha, ja. Fast det går ju att ta bort den när vi känner oss färdiga med den. Eller så är den kvar om 15 år, vem vet :D

    Jo jag har sett den, tror inte jag förstår vad du menar med dubbelt så sant för flator? :o
    Men annars så ser det ju faktiskt ut att vara på väg till en sådan värld :D

    Ja, bara för att man vill ha barn så måste man sitta och svara på idiotiska frågor ställda av en soc tant/gubbe, prata med en kurator och betala flera tusen. Känns orättvist när hur många idioter som helst skaffar barn "bara sådär". Jag menar såklart inte att alla heterosar är idioter, men det finns ju folk som är olämpliga..

    /Y

    SvaraRadera
  4. Jempa: Jo precis, om man tänker på hur många gånger man har sex under sitt liv och hur få av dem man vill ska resultera i barn så är det nog ändå att föredra att vara gay :)

    SvaraRadera
  5. Jag måste också tillägga att varför det är så smart att skaffa barn efter man har pluggat och skaffat karriär är för att man då har en stadig inkomst, när man pluggar har man ju inte så mycket pengar och barn kostar ju en del som sagt. ang den anonyma kommentaren så fattar jag inte heller vad personen menar med "dubbelt så sant" men antagligen var det inte menat som en snäll kommentar eftersom personen i fråga var anonym

    SvaraRadera
  6. Jag trodde det var du Jempa som skrivit det, nu såg jag att det inte var så. Nåja. Personen i fråga måste ju vara intresserad av vårt liv när man lägger ner mödan att skriva en kommentar. Inte värt att spekulera.

    Jo, det är klart. Barn är inte billiga. Men samtidigt, våran budget tillåter barn. Jag har ännu inte bestämt vad min karriär ska bestå av. Men ett alternativ är 5,5 års studier + AT så om vi går efter den hypotesen så kommer barn i fråga ungefär när jag/vi är i mitten av 30. Och då kommer jag knappt ha tid för trollet. Så egentligen för barnets bästa, så borde hen komma nu. :)

    /Y

    SvaraRadera
  7. ha ha nej, om jag har en åsikt så står jag för den d.v.s. genom att inte ge anonyma kommentarer. det är fegt i sig att ge taskiga kommentarer på internet men desto fegare att ge dem anonymt.Jo man ska väl skaffa barn så tidigt man kan, jag har sagt till min flickvän att jag vill ha barn innan 30 åtminstone (är snart 24) men samtidigt så kanske det blir jobbigt att plugga samtidigt eftersom barn kräver så mycket uppmärksamhet. Jag antar förresten att det är till läkare du ska plugga?

    SvaraRadera
  8. Vad jag menade var att det var "dubbelt så sant" därför att när det är så mycket svårare så kommer nog de flesta att vänta tills efter att de studerat, skaffat jobb, etc. Istället för att bara göra som t.ex. mina föräldrar gjorde och i stort sett bara tänkte "Oj, gud vad vi är kära, nu gör vi några ungar!!"

    SvaraRadera
  9. Anonym: Jo det är nog sant, det kräver ju som lite mer planering.
    Jempa: Det framgick inte riktigt men jag kommer att ha pluggat klart och ha jobb när vi planerar att få barn. Om båda hade pluggat hade det nog varit svårt att få det att gå ihop, speciellt eftersom den som är ledig får rätt kass föräldrapenning då. Visst kommer vi att ha mindre pengar än om båda jobbar men vi har förmodligen desto mer tid över för barnet och familjen.

    /A

    SvaraRadera
  10. Anonym: Okej, nu hänger jag med :)

    Jempa: Ja, eller läkare är ett av alternativen. Har inte bestämt mig än. Precis som A säger så kommer vi inte båda att studera, då vette tusan om jag hade funderat på barn nu. Men det hade blivit ett annat scenario.

    /Y

    SvaraRadera