tisdag 19 oktober 2010

Nya intressen

När jag är hemma såhär mycket som jag är har jag försökt hitta nya intressen. Och något som jag haft intresse för i flera år men aldrig tagit mig tid att lära mig är fenomenet börsen.
Så sen i augusti ungefär har jag läst ett antal böcker, skapat ett konto, en kapitalförsäkring, möblerat om i fonderna, köpt och sålt aktier, följt aktier, försökt mig på att läsa årsredovisningar, blivit medlem i aktiespararna, gjort vinster och förluster, försökt lära mig vad jag gjort fel och rätt.
Aktierna har i princip gått +/- 0, fondbytena däremot har gått oerhört bra. Men samtidigt har jag också gjort upp en plan för vår ekonomi, en budget, sparmål osv.
Det är nog mitt största intresse, ekonomi och finans. En känsla av kontroll och frihet har infunnit sig.
Jag har lärt mig mycket om aktiemarknaden på kort tid och det finns mycket kvar att lära.

Det närmaste sparmålet vi har just nu är bröllopet och smekmånaden. Lite skev fördelning kan tyckas, men som det ser ut nu så kommer resan att kosta 50% mer än själva bröllopet. Men det är så vi är.. ;D

/Y

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar