lördag 17 april 2010

Pengar, underbart men ack så krångligt..

Nu är älsklingen på jobb, det är ju bra för natt jobb innebär ju cash. Bra pengar såhär års då man inte får fullt CSN i maj. Jävligt konstigt tycker jag, för man måste ju fortfarande betala hyran i maj. Nej istället får man en stor summa i januari, som att man har karaktär och inte slösar upp allt? Hahaha eller hur.
Nåja, skatteverket är snälla mot mig i år och jag får en rejäl summa tillbaka på skatten. Tack snälla staten! Fast det är ju klart, den kommer ju i juni. Man kan ju tänka att om man fått dom pengarna avdragna direkt på lönen och haft mer varje månad och lagt undan dom i typ fonder så hade det varit nästan det dubbla. Jätte fin tanke verkligen och jag skulle vilja vara av den typ av människa, men det är jag inte. Tyvärr. Så jag väljer att aldrig lämna in en jämknings blankett. Det blir helt enkelt bättre så.

Jag och A har gemensam ekonomi, inte helt men nära. Gemensamt ICA konto som vi lägger lika mycket pengar till osv. Och vi kan logga in på varandras banker om det skulle vara något.

Det är en sak som skulle vara annorlunda när vi gifter oss, förutom att jag får kalla henne min fru så skaffar vi också ett gemensamt lönekonto och splittar allt rakt av och delar upp lika. Oavsett vem som dragit in mest. Jag tycker det är rättvist, vi är ju ändå gifta och varför ska ena kunna leva lyxliv och den andra inte lika bra? När man gifter sig så delar man på allt, precis allt. Men jag vet att det finns många som inte gör så, fine om båda är med på det men det är inte så jag vill ha det. Jag skulle inte ens överväga att leva med en person livet ut som hade den åsikten att båda betalar precis lika mycket. Oavsett om jag var den med mer pengar eller den med mindre, det skulle kännas fel vilket som. För OM man skiljer sig så delas allt ändå, då kvittar det vad man har på sitt eget sparkonto, om man nu inte skrivit på äktenskapsförord. Så varför ska man dela på allt när man går skilda vägar, om man inte ens kan göra det när man lever tillsammans?
Jag vill dela allt med A och jag tror hon delar den åsikten med mig. Jag hoppas det i alla fall ;)

Så ni med sambos eller äktamakar, hur gör ni med pengar?

/Y

4 kommentarer:

  1. Precis samma som er, gemensam ekonomi :) Funkar bäst så, jämnlikt liksom! :D
    När blir ni fru och fru då?
    /I

    SvaraRadera
  2. Okej, ja precis jämlikt :)
    Vi planerar att gifta oss nästa år, datum är inte spikat. Vi funderar på påsk, men jag har en sån jädra allergi på våren så det skulle vara en chansning. Men nästa år i alla fall :)

    /Y

    SvaraRadera
  3. Hata allergier! Är själv allergisk mot timotej (gräset inte bandet :P), katt och hund. Vill så gärna skaffa katt med S men nyser och snorar så mycket när jag träffar en kissemiss, fast nu har jag bestämt mig att ta sådana sprutor som gör att man blir "frisk" :)
    Härligt med vårbröllop, Grattis!

    SvaraRadera
  4. Har också funderat på dom, kanske nästa år.
    Fast det säger jag varje år haha

    Tack så mycket! :)

    /Y

    SvaraRadera